Tuesday 6 March 2012

samosa tension....

assalamualaikum...lately ni diserang begitu banyak masalah,kite buat relex saje lah kan..:) biar mase menentukan yang penting aku tetap sayang semua kawan2 aku walau ape pun terjadi,terharu syaza post video tuh dekat fesbuk,aku syg semua,muah2...semalam aku buat lagi popia dengan samosa..bangun2 je tido terus duduk dapur,seharian sampai ke petang duduk dapur..hehe..begitulah rutin si penganggur...popia aku buat pagi,samosa aku buat sesi petang selepas semayang zohor..

 kali ni i buat popia gemuk2,banyak isi,hehehe,biar semua org gemukk!!!yg atas popia original,manekale yg dlm pinggan besar paztu banyak tuh popia special..kelasss tau...hehe.

        popia gemuk2 setelah digoreng..hehe..siap sedia di cicah dengan sos buatan sendiri...:)

 sepatutnye kentang tuh kene kecik2 lagi,time ni aku belum lenyek2 kan kentang tersebut..sebabtuh nampak besau...hehe...samosa nie inti die ayam dengan daging dicampur sekali...gile gemukk kan!!!


agak bergegar gambar nie..bukan agak memang bergego..haha...kenape aku panggil samosa tension sebab hampir give up nak melipat bentuk segi empat tuh sampai bertambah stress di buatnye..hehe..
nasib baik ade intenet and kebetulan wifi x rosak,kenelah bukak tutorial melipat samosa..tangan aku dah la keras and xberseni,fedup betul la!hehe..


hahaha...yg bentuk popia tuh sebenarnye samosa,mase tuh da bosan buat x jadik2 bentuk segitige terus buat bentuk popia dalam 3 ke 4 je..yg lain bentuk segitige,walaupun senget2 tapi aku berbangge dgn samosa yg aku hasilkan..hehe..ini belum siap goreng :)


pandangan dari sisi atas,hahaha...paztu bagi la sikit dekat encik X,die cakap isi samosa aku sedap bole meniage time puase tapi samosa nye banyak minyak sikit,itu komen dari die la,popia aku die cakap okay jugak..hehe..tq sudi rase and jadi yg pertame rase,nak bagi org lain mcm segan and x confident,lagipun bagi die senang die datang ambik rumah,aku xsempat nak anto2,lagipun aku busy semalam...die siap belikan aku twister dgn chezzy wedges,super awesome la awk X mcm tahu2 je aku mengidam sgt kan..tq awk :)mak pulak cakap popia aku masin,yg peliknye eka ckp x masin,entahlah,,yg penting habis..aku buat dalam 30 kot,banyak mcm nak berniage..hehe..petang semalam pelajar jepun dtg umah mak aku bagi rase,die rase samosa and cakap pedas,hehe..itu antare komen2..nanti kalau aku bace balik mesti aku terkenangkan,sukenye ade belog...!hahaha

resepi inti samosa:
-daging cincang halus(sesedap rase)
-ayam cincang halus(sesuke hati)
-kentang potong dadu(ikut suke 2 ke 3 biji)
-bawang besar 1 ke 2(ikut suke)(tumbuk)
-bawang putih 2 ke 3(ikut suke)(tumbuk)
-lade kering yg da blend (kalau nak pedas letak sikit)
-rempah kari(xkisah kari ayam ke ikan ke)

care2:
1)tumiskan bawang beso and bawang putih sampai naik bau
2)masukkan lade kering yg telah d blend,tunggu sekejap sahaje bagi lade kering masak
3)masukkan ayam cincang,daging cincang...gaul kesemuanye hingge sebati..tunggu sampai ayam and daging masak baru letak kentang sbb kentang cepat masakkan..
4)akhir sekali letak rempah kari sikit and garam jangan lupe!!kalau inti pekat sangat bole letak air..


kulit samosa and care lipat:
kulit samosa beli je,gune kulit popia je..tapi kalau gune kulit popia kene ambik 2 keping kulit popia and potong dua..tengok dekat youtube ataupun my resepi...kalau kulit buat sendiri lagi bagus..;)


No comments:

Post a Comment