Friday 2 March 2012

just a thought ...

assalamualaikum..dear myself,malam tadi dah tulis,sekarang pun masih nak tulis lagi...org x bekerje yg menganggur mmg begini,banyak mase utk menulis,mia n chaca mak ngah mereka jage..kakmiqa n  abg shahrill sgt kasihan flight delay,huhu,tersadai la mereka d airport,kesian pasangan suami isteri yg rindukan si mia and chaca smpai suruh record suare anak2 mereka..hehe..pagi tadi mase nak breakfast ternampak la majalah AL ISLAM atas meja makan,so,belek2 la..then,aku ternampak satu tajuk kecik nie "PELAJAR SEKOLAH,IPT TAK FAHAM MAKNA AL-FATIHAH"..yg aku tertarik sgt dlm article tuh tulis kajian menunujukkan 80% pelajar tingkatan 2 dr beberapa sekolah menengah serta sebuah universiti,gagal menjelaskan makna dalam bacaan AL-FATIHAH,tersentak sekejap,terdiam,terkedu..hehe..maklum lah kan dah ckp tadi sy xbaik tapi sy cube menjadi baik,persoalan makna AL FATIHAH bermain2 dalam kepala sampai la lepas solat zohor tadi..lepas je solat zohor tadi terus ambil tafsir AL-QURAN and tengok..aku terfikir2 kan selama aku solat nie aku x faham maksud surah yg wajib aku bace setiap kali solat,ya Allah,tuh yg aku terkedu,terdiam,ter mcm2 lagi la...umur aku nak masuk 18 tahun kot aku islam dari lahir dan dibesarkan dalam islam,tapi naif nye aku..huhu..alhamdulila,terbuka jugak hati aku nak belek2 tadi majalh tuh,teruknye la aku kan..

Surah Al-Fatihah (The Opening)
Bismillah Ar-Rahman Ar-Raheem
Al-hamdu lillahi Rabb il-'alamin
Ar-Rahman Ar-Raheem
Maliki yawmi-d-Din
Iyya-ka na'budu wa iyya-ka nasta'in
Ihdina-sirat al-mustaqim
Sirat al-ladhina an'amta 'alai-him
Ghair il-Maghdubi 'alai-him wa la-d-dallin
1)In the name of Allah, the Most Beneficent, the Most Merciful.
2)Praise be to Allah, Lord of the Worlds:
3)The Most Beneficent, the Most Merciful:
4)Owner of the Day of Judgement.
5)Thee (alone) we worship; Thee (alone) was ask for help.
6)Show us the straight path:
7)The path of those whom Thou hast favoured; Not (the path) of those who earn Thine anger nor of those who go astray.
         ini aku salin dari tafsir AL-QURAN pulak,yang ats tuh copypaste je:
         1)dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
         2)segala puji bagi Allah,Tuhan semesta alam
         3)Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
         4)Pemilik hari pembalasan
         5)hanya kepada Engkau kami menyembah dan hanya Engkau kami memohon pertolongan
         6)tunjukkanlah kami jalan yang benar
         7)(iaitu) jalan orang yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka,bukan (jalan) mereka yang
            dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.

#aku tulis kat sini hanye untuk diri aku,kalau ade sorang dua yg terbace entry nie,bagus jugak dapat jugak aku pahala and kongsi cerita kan..kalau aku tersalah atau ape2 harap sgt tegur..aku manusia biasa yg x lari dari salah..sejak dua menjak ni aku suke pulak menulis dekat sini,rase mcm peace sahaje perasaan ini,lagi pulak,nanti aku akan bace balik post aku,kira mcm peringatan la untuk aku jugak..nak tulis dekat diary mcm tak best,come on la!zaman da moden..dekat sini best ade theme color pink yg soft,tenang sahaje aku melihatnye..haha..akhir sekali biar la org nak ckp kita ape sekali pun we have our own opinion tentang sesuatu perkara itu,BIAR KITE JAHAT TAPI KITE SERING BERUSAHE MENJADI BAIK,kata yg sering aku pegang..hehe..;) peace...


No comments:

Post a Comment